دیابت نوع 2، که قبلاً به عنوان دیابت بزرگسالان یا دیابت غیر وابسته به انسولین شناخته می شد، می تواند یک بیماری مادام العمر و مزمن باشد که در آن بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی دهند. به دلیل این دو مشکل، انسولین کافی برای انتقال گلوکز از خون به سلول ها وجود ندارد. وقتی گلوکز به جای ورود به سلول ها، در خون جمع می شود، سلول های بدن نمی توانند به درستی کار کنند.

دیابت نوع 2 بیشتر در افراد بالای 40 سال، دارای اضافه وزن یا سابقه خانوادگی دیابت، رخ می دهد. گروه‌های قومی و نژادی خاص نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند، از جمله سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها یا لاتین­تبارها، سرخ‌پوستان آمریکایی، آمریکاییان آسیایی تبار و افراد جزایر اقیانوس آرام. با این حال، در طول دهه ی گذشته، بروز دیابت نوع 2 در نوجوانان و جمعیت بزرگسالان جوان، افزایش یافته است.

با توجه به تحقیقات اخیر، دیابت نوع 2 قابل درمان نیست، اما افراد می توانند سطح قند خون خود را به محدوده غیر دیابتی(رفع کامل) یا به سطح پیش دیابت (رفع نسبی) برگردانند. ابزار اصلی برای این کار، از دست دادن مقادیر قابل توجهی از وزن بدن است.

ما از بهبودی یا همان "remission" صحبت می کنیم، و نه یک درمان، زیرا بازگشت به محدوده ی قند خون طبیعی بصورت دائمی نیست. سلول های بتا آسیب دیده اند و عوامل ژنتیکی زمینه ای که در مستعد شدن فرد به دیابت نقش دارند، دست نخورده باقی می مانند. با گذشت زمان، روند بیماری مجدداً خود را نشان می‌دهد و تخریب سلول‌های بتا ادامه می یابد. برای مثال یک آسیب محیطی مانند افزایش وزن می تواند عدم تحمل گلوکز علامتی را بازگرداند.

بیماران همچنین ممکن است با کاهش قند خون توسط دریافت انسولین، به بهبودی برسند. سمیت گلوکز می تواند به طور موقت تولید انسولین را از سلولهای بتا متوقف کند. هنگامی که سطح گلوکز کاهش می یابد، سلول های بتا دوباره شروع به فعالیت می کنند. این اغلب در افرادی دیده می شود که برای مدت طولانی دیابت درمان نشده داشته اند و سطحA1c آنها به شدت افزایش یافته است. آنها ممکن است برای مدت کوتاهی به انسولین نیاز داشته باشند و هنگامی که سطح قند خون آنها کاهش یابد و سلول‌های بتا دوباره شروع به فعالیت کنند، اغلب می‌توانند به مصرف قرص‌ها یا مدیریت بیماری با تغییر سبک زندگی برگردند.

اگرچه می توان با روش های پزشکی استاندارد برای تغییر سبک زندگی به بهبودی از دیابت دست یافت، اما بسیاری از این بهبودی ها نتیجه ی جراحی بای پس معده است. این افراد اغلب به بهبودی کامل یا موقتی می رسند. در بهبودی موقتی بیمار می تواند برای سالها قند خون کنترل شده داشته باشد ولی مجددا سطوح بالای قند خون را تجربه می کند. در حقیقت تغییر در تنظیمات هورمونی ناشی از جراحی بای پس معده است که منجر به بهبود متابولیسم گلوکز حتی قبل از کاهش وزن قابل توجه در این بیماران، می شود.

بای پس معده به طور کلی برای افرادی باBMI  بالا و شرایط پزشکی که آنها را در معرض خطر عوارض جدی سلامت قرار می دهد، مورد توجه قرار می گیرد. برای اکثر افراد اصلاح رفتار (در ابتدا با یا بدون دارو) با تغییرات سبک زندگی می تواند به مدیریت دیابت نوع 2 کمک کند. اضافه وزن، مقاومت به انسولین را افزایش می دهد، بنابراین با کاهش تنها 7 تا 10 درصد از وزن بدن، سلول های بدن بهتر می توانند به انسولین پاسخ دهند.

کلید کاهش وزن یافتن یک برنامه غذایی و یک برنامه ی ورزشی مناسب است که به بهترین وجه با سبک زندگی فرد سازگار باشد. بهترین برنامه غذایی برنامه ای است که به شما کمک می کند تا انتخاب های غذایی سالمی داشته باشید و بتوانید برای تمام عمر از آنها پیروی کنید. نگران نباشید برنامه غذایی یک رژیم غذایی سخت نیست که با پیروی از آن دیگر نتوانید از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید، بلکه به شما کمک می کند تا الگوی غذایی خود را به شکلی تغییر دهید که به کنترل قند خون شما کمک کند.

از طریق این تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی، می توانید به خوبی در مسیر مدیریت دیابت خود قرار گیرید. اگر به عادات قبلی خود برگشتید، ناامید نشوید، این برای بسیاری از مردم اتفاق می افتد، اما باید مجددا تلاش کنید.

منبع:

https://www.joslin.org/patient-care/diabetes-education/diabetes-learning-center/can-type-2-diabetes-be-reversed